Kisgyerekek
Kisgyermekek testi- lelki szükségletei és azok hatása a későbbi életkorra
Mazsola Csana Oktatási és Nevelési Nonprofit Kft.
EFOP- 1.2.1- 15- 2016- 01010
„Harmonikus családi élet – Helyi igényekre alapuló komplex családtámogatási programsorozat megvalósítása és e- Tananyag kidolgozása”
Tartalomjegyzék
-
A gyermek fizikai szükségletei
-
A gyermek lelki szükségletei
-
Anya-
gyermek kapcsolat és hatásai -
A minőségi együtt töltött idő
-
Családi stressz hatása a kisgyermekekre
-
Nagycsaládok előnyei a kisgyermek szempontjából
-
Tanácsadásokon felmerült problémák
Téma fontossága
A gyermekneveléssel kapcsolatos tanácsadásainkon számos alkalommal felmerülő kérdések: a gyermek etetése (rossz evő a gyermekem, válogat, nem eszik rendszeresen), a gyermek alvási szokása (nem akar elaludni, sokszor felébred) , közös játék stb.
Jelen e-
Tapasztalatunk, hogy a mai információrengetegben sokszor már a rendszerbefoglalás elegendő ahhoz ,hogy ne vesszünk el az apró részletekben, és ne stresszeljük magunkat átmeneti problémákon. Így jelen tananyagunk célja elsősorban nem az egyedi problémák megoldása, hanem a rendszerbe foglalás a gyermekneveléssel kapcsolatos információk rengetegében.
A gyermek fizikai szükségletei
1.) Táplálkozás
2.) Pihenés, alvás
3.) Mozgásigény
4.) Tisztálkodás
A gyermek fizikai szükségletei1.) Táplálkozás
-
A gyermek megszületése után az első döntések egyike közé tartozik, hogy a gyermekek az anyuka szoptassa vagy üvegből etesse.
-
A csecsemő táplálásának legjobb módja a szoptatás. A szoptatott babák általában egészségesebbek, ritkábban betegszenek meg. Kevesebb köztük az allergiás, asztmás és cukorbeteg.
-
Természetesen ha fizikai akadálya van a szoptatásnak (pl. nincs elegendő tej, gyószerszedés) nem szabad, hogy anyai lelkiismeretfurdalást, depressziót okozzon.
„A gyermeknek kiegyensúlyozott táplálkozásra van szüksége.”
-
Igény szerint, de mértékkel:
-
annyit ehet, amennyit szeretne és akkor ehet, amikor éhes.
-
annyit ihat, amennyit szeretne és akkor ihat, amikor szomjas.
-
A szükségletek kielégítése során beépülő értékek:
Az egészséges életmód beépülése és szokásainak alakítása során elsajátítja az alábbiakat: például asztalnál való viselkedés, tele szájjal nem beszélünk, társak iránti udvariasság, gyümölcs-
Feladatok a szükséglet kielégítése során:
-
Szülők hatása: –
utánozható minták (kenyér megkenése, önkiszolgálás, segítségadás) -
Jó légkör az étkezés során, nincs erőltetés (rosszul étkező gyermek esetén fontos a kreativitás – minél színesebb ételek, mókás tálalás stb.)
-
evőeszköz: használatát kipróbálhatja amikor szeretné kipróbálni (kés, villa) erőltetés nélkül, de a biztonság szem előtt tartásával (gyermek evőeszközök)
-
Ösztönzés új ételek kipróbálásra, megkóstolására
-
A gyermek tápanyagszükségletének kielégítése
-
Példamutatás: a család is étkezzen egészségesen, családi közös étkezések fontossága már kisgyermekkorban
2.) Pihenés, alvás
„A gyermeknek szüksége van arra, hogysaját ritmusának megfelelően éljen és pihenjen.”
–
-
A szükségletek kielégítése során beépülő értékek:
–
Feladatok:
-
otthonos légkör megteremtése, amely békés: sötétítés, mese, takargatás, simogatás, jó éjt puszi
-
Ha a gyermek tovább alvó, keltegetése simogatással történjen
-
Fontos a pihenéshez a csend
-
Használhat alvókát, cumit.
-
Együttalvás / különalvás: Érvek – ellenérvek. Kisgyermekkorban mérlegelendő a gyermek temperamentuma, az édesanya kipihentsége (pl. ha túl sűrűn ébred fel a gyermek éjszak). Hallgassunk ösztöneinkre, ne a szomszédra!!!
3.) Mozgásigény
„A gyermek mozgásigényének megfelelően mozoghat„
Igény szerint:
-
Testnevelés, sport gyakorlatok a napirendben kialakult, meghatározott helyen és időben, játékos tornák és foglalkozások beiktatása, akár otthon is – internet segítségével
-
elegendő mozgási lehetőség biztosítása a gyermekek számára
-
Levegőzés, udvari mozgás
-
kirándulás, séta
-
A szükségletek kielégítése során beépülő értékek:
Mozgás megszeretése, önfegyelem, edzés, testi képességek fejlődése, kitartás, nehézségek leküzdése, állóképesség javulása.
Szervezési feladatok:
-
Biztonságos közeg kialakítása a változatos mozgás biztosításához
-
Nagymozgások fejlődésének nyomonkövetése (mászás, járás, futás, ugrálás, háromkerekű biciklizás stb.) – elmaradás esetén játékos ösztönzés
-
Koordinációs képesség kibontakozásának biztosítása: egyensúly, ügyesség, ritmus
4.) Tisztálkodás
-
A tisztálkodás első lépése a (szoba)tisztaságra szoktatás.
-
Nagy lépés a tipegő korú gyermeknek, ha önállóan tudja uralni bél-
és hólyagműködését. -
Erre nem kell tanítani, ez a folyamat is része a természetes fejlődésnek. Amit tehet a szülő ebben a helyzetben, ha ösztönzi gyermekét.
-
Tartsuk szem előtt, hogy a túlzott kényszer visszaveti a gyermek kedvét és megmakacsolja magát. Ha „baleset” éri, ne éreztessünk neheztelést. Ha viszont sikerül neki, örüljünk, de ne mutassunk túlzott lelkesedést.
-
Megyfigyelés: A mai gyerekek jóval később lesznek szobatiszták. Jellemzően 2,5 – 3 éves kor között.
Igény szerint:
-
WC-
használat akkor, amikor a gyermek szükségét érzi -
Fogmosás rendszeresítése már az első fogak megjelenésénél (szokás kialakítása miatt)
-
Esti fürdetés – élményszerűen.
-
A szükségletek kielégítése során beépülő értékek:
–
–
–
Szervezési feladatok:
-
berendezés és eszközök célszerű elrendezése a kisgyermek számára (szappan, fésű, tükör, törölköző, fogmosó pohár stb.)
–
–
Egyéb szülői kötelességek az egészséges testi fejlődéshez
-
Egészséges életmód a gyermektervezés / terhesség időszakában
-
Rendszeres védőnői találkozások biztosítása
-
Kötelező védőoldások beadatása
-
Egészséggondozás (beteg gyermek ápolása, orvos által felírt gyógyszerek alkalmazása, orvosi konzultációk biztosítása)
-
Balesetmentes környezet megteremtése (rácsos kiságy, járóka, élvédők, lépcsőhöz biztonsági rács, utazásnál gyermekülés stb.)
-
Játék, felfedezés, mozgás biztosítása gyermekünk számára.
A gyermek lelki szükségletei
1.) Szeretet
2.) Biztonság
3.) Tudásvágy, kompetencia
4.) Tisztelet
5.) Önmegvalósítás
1.) Szeretet
„A gyermeknek joga van ahhoz, hogy szeressék és szerethessen; és elfogadják, olyannak fogadják el, amilyen.”
A gyerek számára szinte az oxigénnel azonos értékű az elfogadó, meleg érzelmi kapcsolat.
Feladat:
–
–
2.) Biztonság
A biztonság szükséglete azt jelenti a gyermekek számára, hogy legyen az életükben egy/több olyan személy, akiben meg tudnak bízni. Ez a szükséglet sérülhet abban az esetben, ha a szülők bántalmazzák, elhanyagolják a gyereket, vagy egyszerűen csak nem figyelnek rá, mert túl sokat dolgoznak.
3.) Tudásvágy, kompetencia
„A gyermeknek joga van bármiféle tudás megszerzésére.„
„Csak attól tanulunk, akit szeretünk.”
Gyermekkorban a kiegyensúlyozott fejlődéshez szükség van arra, hogy megtapasztaljuk, hogy képesek vagyunk dolgokat egyedül megcsinálni.
Fontos továbbá, hogy a gyermek kiváncsisága lehetőleg minél gyakrabban ki legyen elégítve. Így kezdi majd egyre biztonságosabbnak érezni a világot.
4.) Tisztelet
Tisztelet, megbecsülés, elismerés, megértés szükséglete
„A gyermeknek joga van az emberi méltósághoz.”
Igény szerint:
-
folyamatos visszajelzés a gyermek számára
–
–
5.) Önmegvalósítás
„A gyermeknek szüksége van a sikerre. A gyermeknek joga van hibázni. A gyermeknek szüksége van arra, hogy kifejezhesse magát.”
Igény szerint:
-
vágyak és feladatok egyeztetése
-
Hagyjuk a gyermeket választani egyes kérdésekben (pl. mit akar reggelizni, melyik pólót vegye fel stb. Fontos, hogy kisgyermeknek mindig ajánljuk opciókat, amik közül választ.
-
Hagyjuk elmondani a saját véleményét
-
tájékoztatás
-
Vonjuk be a döntésekbe
Anya-
Lelki egészség alapja
Lelki egészség alapja
-
A családi nevelés légkörének megteremtője általában az anya.
-
Az anya és a gyermeke közötti kapcsolat függ attól, hogyan viszonyulnak egymáshoz érzelmileg és milyen körülmények határozzák meg azt a viszonyt.
-
A korai anya-
gyermek kapcsolat során, a gyermek születése után, a gyermek megtanulja, hogyan kell jelet adni és válaszolni ahhoz, hogy a szülőtől is választ kapjon. Ez lesz az alapja az élete későbbi szakaszában az általa alkalmazott információcserének és tanulási folyamatnak. -
Az anya-
gyermek kapcsolat az első olyan élmények közé tartozik a csecsemő számára, ami meghatározó egész későbbi fejlődésére. A rossz minőségű kötődés káros lehet, amely kifejti hatását a serdülőkorra és a felnőttkorra is.
Azok a gyerekek, akiknek szüleik olyan légkört teremtenek meg, ahol lehetőséget nyújtanak, hogy a gyermek érezzen, gondolkodjon, fedezze fel a világot, közénk tartozol, légy boldog, azok a gyerekek a későbbiekben jobban fognak tájékozódni a világban, független személyiséggé válnak, és bízni fognak saját magukban.
Azok a gyerekek, akiknek szüleik olyan légkört teremtenek, amelyben azt hangsúlyozzák, hogy felesleges, nem tetszik a neme, amit csinál, gondol, ne gyere közel, ügyetlen vagy, azokban a gyerekekben az a kép fog kialakulni, hogy a világ veszélyes, nem vagyok képes boldogulni, nem érdemes felnőni.
-
Azt, hogy a gyermek hogyan fog élete során az emberi kapcsolatokban bízni, hogyan fogja tudni érzelmeit szabályozni, a korai szülő-
gyermek kapcsolat határozza meg és jelentős befolyása van a gyerek közösségi életére. -
A biztonságosan kötődő gyermekek kevésbé félnek, ha anyjuk jelen van, szabadon fedezik fel a környezetüket. Az anya jelenléte nyújtja számukra a felfedezéshez szükséges biztonságos hátteret.
-
A bizonytalanul kötődő gyerekeknél a gyerekek esetén két lehetőség merül fel: a gyermek kerüli az édesanyját és a tárgyakkal törődik, vagy nem mer eltávolodni anyjától, nem meri felfedezni a körülötte lévő világot.
-
A szülőhöz való kötődés a későbbi kapcsolatok mintája is. Amennyiben a szülő elérhető, amikor a gyermeknek szüksége van rá, a gyermekben várhatóan kialakul az emberi kapcsolatokban vetett általános bizalom.
-
Ezzel ellentétben, amikor a gyermek szükségleteinek kielégítése nem történik meg, vagy nem akkor, amikor szüksége van rá, nem alakul ki a bizalom, később is nehezen fog tudni ragaszkodni, bizalmatlan lesz. Ez egy új közösségbe kerüléskor nehezített helyzetet jelent.
A minőségi együtt töltött idő
Fontos, az egész család számára
A minőségi idő azt jelenti, hogy osztatlan figyelmet szentelünk valakinek.
Nem a tevékenység számít, hanem az együttlét, melyben gyermekünk osztatlan figyelmünket élvezi. Nem könnyű ezt mindig megvalósítani, de megfelelő szervezéssel könnyen lehet a napi rutin része, sőt akár szokássá is válhat. Több gyermek esetén minden gyermekünkre kell időt szakítanunk, amikor csak és kizárólag vele foglalkozunk.
Minőségi időt alatt nemcsak a meseolvasás, közös játék közben lehet együtt tölteni, de akár a mosogatás, autómosás, gyümölcsszedés közben is.
Ha szokássá válik a minőségi együtt töltött idő, gyermekeink ezt az igényüket sosem növik ki, bármelyik korszakukat élik éppen. Mindig van olyan téma, ami éppen foglalkoztatja őket és esetleg szükségük van a szülei tanácsára. Kisgyermekek esetében pedig a meseolvasás utáni esti beszélgetések kiemelt jelentőségű.
Családi stressz hatása a kisgyermekekreCél: az elhúzódó stressz minimalizása
A stressz fogalma:
Stressznek nevezünk minden olyan hatást, amely az ember élettani és lélektani alkalmazkodási mechanizmusát befolyásolja.
3 szakaszát különítjük el:
-
az alarm, vagy vészreakció
-
az ellenállás fázisa
-
a kimerülés állapota
Mi okoz stresszt a gyermekes szülőknek?
Lehet:
-
Párkapcsolati stressz,
-
Munkahelyi stressz,
-
Saját személyes problémáink miatt érzett stressz,
-
Betegségek,
-
Gyermekeink problémái sem múlnak el stressz nélkül,
-
Megélhetési problémák.
A gyermekkori stressz
-
A gyermekeinknek is alkalmazkodni kell akár a környezetükhöz, vagy a családhoz. Mégis kihívást jelent számukra, mivel ők erősebb alkalmazkodásra vannak ítélve, hiszen egy felnőttekkel körülvett világban kell élniük.
Az, hogy a gyermek hogyan birkózik meg a stresszel, milyen stratégiákat sajátít el a gyermekkorban, garantáltan kihatással lesz egész további életére.
Hogyan hat a szülői stressz a gyermekre?
-
A gyereknek életkortól függetlenül a szülő az, aki a biztonságot nyújtja. Ebbe beletartozik az érzelmi stabilitás, szeretet, figyelem.
-
Akkor kezdődik a nehézség, mikor a szülő elveszti a saját stabilitását, annak érdekében, hogy így nyújtson biztonságot gyermekének.
-
A gyerek nagyon érzékeny! Ezért, ha nem is tudja elmondani, hogy mi a baja, attól még érzi, hogy valami gond van, amitől megváltozhat a viselkedése, a kedve vagy a teljesítménye.
A stressz tünetei a kisgyerekeknél
-
Többet sír, mint másikor
-
állandóan fáj a feje
-
nincs étvágya
-
fáj a mellkasa
-
sokat hisztizik
-
Kiabál duzzog
-
rémálmai vannak, bepisil éjjel
-
nem akar egyedül maradni
-
állandóan szopja a hüvelykujját
-
fél a sötétben
-
állandóan ringatja magát jobbra-
balra -
megharapja az embereket
-
később épül fel betegség után
-
elfelejti a már megtanult dolgokat
-
nagyobb vagy váratlan zajtól megijed
-
problémák a szobatisztaság körül
Hogyan csökkenthető a stressz a gyermek esetében?
-
Ha a szülők és a gyermek közötti jó kapcsolat alakult ki, a gyermek tudja, hogy szüleinél megértésre, szeretetre és biztonságra talál.
-
Amikor a szülő észre veszi, hogy a gyermekével valami gond van, érdemes kivárni azt az optimális alkalmat, amikor a gyermek képes elmondani azt, ami zavarja őt.
-
Ezután a problémára úgy kell tanácsot adni, hogy magáénak érezze. Ez teljesen egyénre szabott. Ami biztos, hogy be kell vonni a gyermeket a megoldási lehetőségekbe.
Hogyan csökkenthető a stressz a gyermek esetében?
-
Hasznosak lehetnek a különböző stresszkezelő technikák a gyermekek gondolkodásának változásával együtt.
-
Hasznos lehet a sport, a mozgás, a művészeti tevékenységek – rajzolás, festés, a beszélgetések előnyben részesítése.
-
Őszinteség: Ha család nehezebb időszakon megy keresztül, a gyermek „szintjén” meg kell vele beszélni. Fontos már a kisgyermekben is tudatosítani, hogy ez nem egy állandó állapot, hanem átmeneti.
Nagycsaládok előnyei a kisgyermek szempontjából
Mindenkinek előny…
Nagycsalád előnyei:
-
A gyermekek a testvérek hatására könnyebben válnak társas lényekké, könnyebben kialakul az együttérzésük és segítőkészségük, a gyerekek egymást is formálják.
-
Testvérek közötti játék közben kapcsolatot teremtenek egymással.
-
Az idősebb gyerek példa lehet a kisebb gyermekek számára.
-
Egygyermekes családnál a szülők a nevelők, játszótársak egyben. Nagycsaládoknál a gyermekek egymás játszótársai, a nagyobb testvérek pedig már nevelni is próbálják kisebb testvérüket.
Nagycsalád előnyei:
-
Az egymás iránti törődés miatt kevesebb eséllyel lesznek merevek és kapzsik.
-
Nagycsaládban a gyermek megtanul kiállni magáért, megosztani, kifejezni az érzéseit.
-
A gyerekek nagyobb eséllyel lesznek türelmesek, megértőek, alázatosak.
-
A nagycsaládban több szabadság és függetlenség van a gyerekek életében.
Tanácsadásokon felmerült kérdések
1.) A kisgyermekek nevelése során hogyan neveljük őt magabiztos emberré?
A nevelés során fontos pozitív gondolatok küldése a gyermek felé, mint például érezz, fedezd fel a világot, így ezek segítségével egy magabiztosabb ember lesz belőle, aki könnyebben megállja helyét a világban.
2.) Hogyan töltsünk minőségi időt gyermekünkkel hétköznap is?
Fontos a megfelelő napi rutin kialakítása, amelynek része olyan időszak is, ahol csak a gyermekkel foglalkozunk. A napi rutin részeként így a gyermekek tudják, mikor számíthatnak 100%-
3.) Hogyan ismerhető fel a kisgyermekeken, ha stresszes?
A fő jel, ha eddigi viselkedése negatív irányban változott meg. Ha a kisgyermek többet sír, duzzog, rémálmai vannak, fél, többet betegeskedik, mint általában szokott, nagyobb valószínűséggel a stressz az, ami miatt ezeket a tüneteket produkálja.
4.) Nincs elegendő tejem a szoptatáshoz..
A tejtermelődés egy bizonyos mértékig fokozható (gyakori mellre tétel, mellszívó alkalmazása, gyógyteák, alkoholmentes sör stb). Ami biztos, ha emiatt stresszel az anyuka, akkor még kevesebb lesz az anyatej mennyisége. Szoptatáshoz fontos a nyugodt környezet megteremtése pl. csak ketten legyenek a helyiségben, halk zene, amikor anya és baba is ellazul. A tejtermelődés azonban öröklött hajlam is lehet, így ha már a mi édesanyánk is hasonló problémával küzdött, akkor előbb-
REMÉLJÜK HASZNOSNAK TALÁLTA E-
A PROJEKT RENDEZVÉNYEIRŐL BŐVEBB INFORMÁCIÓ:
mazsolavedohalo@gmail.com
EFOP-