Csecsemő, óvodás nevelés
Csecsemő, óvodás nevelés
Életkori sajátosságoknak megfelelő nevelési módszerek / csecsemő – óvodás
Mazsola Csana Oktatási és Nevelési Nonprofit Kft.
EFOP- 1.2.1- 15- 2016- 01010
„Harmonikus családi élet – Helyi igényekre alapuló komplex családtámogatási programsorozat megvalósítása és e- Tananyag kidolgozása”
-
A nevelés módszerei
-
Csecsemőkori nevelési sajátosságok
-
Óvodáskori nevelési sajátosságok
A nevelést céltudatos személyiségfejlesztésként lehet definiálni.
A nevelési módszerek a nevelési folyamat elemei.
Egy jó módszer segíti a nevelési célok megvalósulását, míg egy rossz módszer gátolja azt.
A módszerek hatása hosszú távon meghatározó.
A nevelési módszert befolyásoló tényezők:
-
Életkor
-
Viselkedés
-
A gyermek szándékai
-
A nevelő szándékai
-
Célok
-
Stb.
CSECSEMŐKORI NEVELÉSI SAJÁTOSSÁGOK
A kisbabáknak már a születésnél saját személyiségük van, ezért nincs olyan nevelési módszer, ami minden csecsemőnél ugyanúgy beválik.
Minden csecsemő mást szeret és mást nem, ezért a legfontosabb, hogy a szülő kitapasztalja, hogy a saját gyerekénél mi válik be és mi az, ami nem.
A szülő feladata a csecsemő születésétől kezdve az, hogy ráhangolódjon a babára, mert attól, hogy még beszélni nem tudnak, ki tudják fejezni magukat.
Még ha nem is a szavai által, de a tettei, mozdulatai által el tudja „mondani”, hogy mikor mit szeretne.
A babával folytatott párbeszédek során a személyisége is megmutatkozik.
A kisgyerekeknek állandóságot és biztonságérzetet jelent egy jól kialakított napirend.
A szülők a felnőttek, így ők irányítanak, azonban a gyermek egyénisége és fejlődő képességei jelöljék ki az irányt.
Ha meghallgatják, megértik és tiszteletteljesen bánnak vele, a kisgyermek szépen fejlődik.
Akkor gyarapodik, ha tudja, mit várnak tőle és ő mit várhat az őt körülvevő világtól, ami kezdetben az otthont és a családtagjait jelenti csupán.
ÁBCD – a jó szülő-gyermek kapcsolat kialakításának és a gyermek fejlődése elősegítésének alapja
Á – Álljon félre
B – Bátorítsa a felfedezésre
C – Csökkentsen
D – Dicsérjen
Á – Álljon félre
Ha a szülő félreáll, a gyerekre figyel, így alakul ki a szülőben a gyerekről kialakított kép, így ismeri meg a gyermekét.
A félreállás azt is jelenti, hogy a szülő bízik a gyerekben, engedi, hogy egyedül fedezze fel a világot, de ha segítségre van szüksége, számíthat rá.
Vannak szülők, akik ösztönösen tudják, mikor kell félreállni, másoknak meg kell tanulniuk, mikor kell teret adni a gyereknek.
A gyereket megzavarja, ha folyton kijavítják és kisegítik, és ezt minden gyerek tudtára is adja a szülőnek, ennek módja azonban eltérő lehet, pl.: dobálás, kiabálás, sírás stb.
Ne erőltessük a gyerekre az idegenekkel való ismerkedést, hagyjuk, hogy az új játékát egyedül fedezze fel.
Ha ismeretlen helyzetbe kerül, hagyjuk a saját igényei szerint felfedezni, elmászni.
B – Bátorítsa a felfedezésre
Ha a szülő bátorítja a gyereket a felfedezésre, azt közvetíti, hogy szeretné ha a gyerek megismerné a körülötte lévő világot. A gyermek tudni fogja, hogy a szülő támogatja, de ha nem lóg a
nyakán, akkor azzal bátorítja.
A felfedezéshez hozzájárul az ingergazdag környezet.
Azonban ezt nem csak drága sípoló, beszélős játékokkal lehet biztosítani, hanem a háztartásban található egyszerű tárgyakkal is, hiszen a gyerek minden ingerből tanul, nem kell annak drágának lennie.
C – Csökkentsen
A csökkentés a korlátozást jelenti, magába foglalja a balesetveszély elhárítását, a jó döntések meghozatalának segítését és a kárt okozó helyzetek megelőzését.
Az a jó, ha a gyermek többféle lehetőség közül választhat (pl.: mit szeretne reggelizni), de nem jó, ha túl sok választási lehetőséget állítunk fel, attól ugyanis leblokkol.
Ha a gyerek választ, azt érzi, hogy bizonyos mértékig ura az életének, viszont a túl sok lehetőség megzavarja.
D – Dicsérjen
A dicséret segíti a gyermek fejlődését és a pozitív viselkedésminták rögzülését.
Kutatások szerint, azok a gyerekek, akiket helyesen dicsérnek, szívesebben tanulnak.
ÓVODÁSKORI NEVELÉSI SAJÁTOSSÁGOK
Ha azt akarjuk, hogy a gyermekünk boldoguljon az életben, fel kell készítenünk az új kapcsolatokra és új helyzetekre.
Erre a legjobb színtér az otthon, ahol gyakorolhatunk vele, hogy felkészítsük az új kihívásokra.
Néhány tipp a gyakorlásokhoz:
-
A szülő készüljön fel és gondolkodjon előre.
-
Nem szabad a gyerektől többet várni, mint amire az adott életkorában képes.
-
A gyerek legyen kipihent (ne nyűgös és fáradt!).
-
A szülő saját viselkedésével mutat példát.