BABA-
játszócsoport
Bővebben…
ÚJ Program
ajánló
életkori sajátosságoknak megfelelő nevelési módszerek / iskolás -
Mazsola Csana Oktatási és Nevelési Nonprofit Kft.
EFOP-
„Harmonikus családi élet -
A nevelést céltudatos személyiségfejlesztésként lehet definiálni.
A nevelési módszerek a nevelési folyamat elemei.
Egy jó módszer segíti a nevelési célok megvalósulását, míg egy rossz módszer gátolja azt.
A módszerek hatása hosszú távon meghatározó.
A nevelési módszert befolyásoló tényezők:
Becker – Schaefer modell
2 dimenziója van: érzelmi és kontroll dimenzió
Érzelmi dimenzió: a szülő érzelmi viselkedése (meleg – elfogadó, támogató; hideg – elutasító)
Kontroll dimenzió: a szülő által a gyerek szabadságának korlátok közé szorítása (engedékeny vagy kontrolláló)
Becker – Schaefer modell
Tekintélyelvű szülő – A szülő kontrollálja a gyerek viselkedését a saját elképzelési alapján, amelyek nem veszik figyelembe a gyerek igényeit.
Mérvadó szülő – Magas elvárásai vannak a szülőnek, de közben támogatja a gyerekét azok elérésében.
Engedékeny szülő – A gyereknek nagyobb önállóságot biztosít, kevésbé kontrollálja.
Az engedékeny szülő 2 fajtája:
Elkényeztető szülő – kevés elvárása van a gyerek felé, nagyon toleráns vele szemben, elfogadó szülő.
Elhanyagoló szülő – nem támaszt követelményeket, elhanyagolja szülői feladatait saját problémái miatt vagy mert nem tud azonosulni a szülői szereppel.
ISKOLÁSKORI NEVELÉSI SAJÁTOSSÁGOK
Mikor iskolaérett a gyermek?
Mikor iskolaérett a gyermek?
Közös házi feladat írás
Ideális esetben a szülőnek nem kellene együtt tanulnia otthon a gyerekkel. Problémát okozhat a szülő és a gyerek között, hogy a tanár és a szülő másképp magyaráz el 1-
Másrészt, ha a szülő ott ül a gyerek mellett, akarva-
Közös házi feladat írás
A javaslat az, hogy a szülőnek meg kell ismernie a gyereke tanulási stílusát, például hallás után tanul-
Magatartás zavaros gyermek
Tisztázni kell, hogy az iskolában előjövő problémák magatartás zavarnak számítanak-
Magatartás zavaros gyermek
Az iskolai magatartászavarok mögött állhat valamilyen tanulási nehézség vagy beilleszkedési probléma, ami miatt a gyerek dacos, agresszív, iskolakerülő lesz.
Minden esetben érdemes pszichológushoz, pszichiáterhez konzultációra elvinni. Addig kell menni, amíg a problémára fény nem derül.
KAMASZKORI NEVELÉSI SAJÁTOSSÁGOK
Vekerdy Tamás szerint a kamaszt csak a kamaszkora előtt lehet nevelni.
A kamaszokról azt mondják, hogy sündisznóznak, azaz minden tüskéjüket kimeresztik, aki közeledni próbál, azt megszúrják.
A kamaszok igénylik, hogy a családja minden körülmények között őt védelmezze.
Így tudja, hogy ha bajba jut, a családjához fordulhat, akiktől segítséget kap.
Ezzel szemben néha hazudik, ami a függetlenedésének első megnyilvánulása. Külön világa van, aminek védi a szabadságát.
Kamaszkori változások
Kamaszkori változások
-
-
Elaboráció – feldolgozás
A kamasz ábrándozik, mereng. Látja maga előtt, hogy beszélget a barátjával, milyen lett volna ez a beszélgetés, ha mást mond…
Ez a belső képkészítés, nappali álmodozás. Ezzel belső feszültségeket, indulatokat, vágyakat tudnak feldolgozni.
(A felnőttek gyakran elfelejtik a belső képkészítést, a feszültségek feldolgozását, aminek az a következménye, hogy gyakran bele is betegszenek a feszültségeikbe.)
Lustaság
A felnőttek nem tudják – és maguk a kamaszok sem –, hogy a kamaszkori lustaságnak élettani alapja van. Aki kamaszkorában sokat lustálkodik, egyáltalán nem biztos, hogy felnőttkorában lusta felnőtt lesz.
A kamasz olyan nagy munkákat, amit a barátaival együtt tud végezni, szívesen csinál. Olyan munkát is, ami a vele együtt dolgozó felnőttnek is új, így azonos szintről indulnak.
Az otthoni munkákból jelöljünk ki egyet, ami a kamasz állandó feladata, azt is szívesen végzi akkor, ha nem percenként ugráltatják mindig más dolog miatt.
A kamasz tele van kételyekkel.
Éppen ezért van az, hogy állandóan vitát generál – ha van kivel vitatkozni. Ez a személy olyan, aki a kamasz szerint képviseli saját meggyőződését és így szembe tud vele szállni.
Pont azért vitatkozik, mert a saját meggyőződését keresi. Az önálló gondolkodás alakul ki nála úgy, hogy kipróbálja a különböző érveket.
A felnőttek gyakran elfelejtik, hogy aki nem kételkedik mindenben, az soha nem fog hinni semmiben.
A felnőttek elfelejtik, ezért saját véleményüket akarják a kamaszra is ráerőltetni.
A kamaszok ez ellen tiltakoznak. Valódi értéket keresnek.
A szülők nem is gondolnák, de a kamaszok még ebben a korban is a szüleikre akarnak hasonlítani, hozzájuk érzik magukat legközelebb.
A szülők felé a kamasz ezt nem mutatja, ők csak a folytonos vitát és veszekedést kapják, miközben a kamasz érzelmileg legjobban hozzájuk ragaszkodik.
Mi a helyes viselkedés kamaszokkal szemben? I.
-
Mi a helyes viselkedés kamaszokkal szemben? II.
-
Mi a helyes viselkedés kamaszokkal szemben? III.
-
Mi a helyes viselkedés kamaszokkal szemben? IV.
-
Mit ne tegyél a kamasz gyerekkel? I.
Mit ne tegyél a kamasz gyerekkel? II.
-
Mit ne tegyél a kamasz gyerekkel? III.
-
Kamaszként nehéz megnyílni a szülőknek, a problémákat inkább barátokkal beszélik meg.
Szülőként az a legjobb megoldás, ha pár alkalom általános beszélgetés után oldódna a feszültség, ami után a kamasz jobban mer a szülőktől tanácsot kérni vagy csak egyszerűen kérdéseket feltenni.
Hogyan segíthet a szülő a gyermekének a kamaszkor átvészelésében?
A legjobb viselkedés az, ha engedjük harcolni, dicsérjük és nem sértődünk meg rá. Viszont nem szabad faggatni, nem kell bántani. Még szüksége lesz a szüleire, ezért nem szabad arra gondolni, hogy már nem kellünk neki.
Vekerdy T.: Kamaszkor körül
https://www.csaladinet.hu/hirek/gyerekneveles/kamaszok/22956/kulcs_a_neveleshez_a_kamaszkor_-